تابستان 1387 - دانشنامه دوستداران حقیقت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سازمانها و تشکیلات غیر انتفاعی

ارسال‌کننده : دانش دوست در : 87/4/15 6:4 عصر

Charity
از کودکان تحت سرپرستی یک خیریه آفریقایی
برای آغاز اعمال بشردوستانه و خیرخواهانه نمیتوان تاریخ مشخصی را تعیین نمود چرا که این کار مانند تعیین تاریخ مهرورزیدن و یا لبخند زدن است. تاریخ پر از شواهد و مدارک وجود مکانهایی است که به منظور سرپرستی از کودکان یتیم و بی خانمانها، تهیه غذا و پوشاک برای فقرا و مانند آن تاسیس شده است. بسیاری از این سازمانها در اندازه بسیار کوچک اما منظم، در حد خانواده، تشکیل میشود و هدف آن جمع آوری پول و کمکهای غیر نقدی برای اعضای نیازمند خانواده، نگهداری از کودکان به منظور کمک به والدین شاغل یا پرستاری نوبتی از سالمندان خانواده و ده ها مورد دیگر است.

با پیشرفت وسایل ارتباط جهانی، سازمانهای خیریه و غیرانتفاعی اهداف و ابعاد بسیار بزرگتری پیدا کرده اند و به طور چشمگیری بر تعداد آنها افزوده شده است. مبارزه با فقر، بیماری، بی سوادی در سطح جهانی و همچنین برگزاری همایشهای کوچکتر برای بهبود بخشیدن وضعیت سلامت فرد و جامعه و ارایه خدمات درمانی و رفاهی در محیطهای محدودتر، مانند شهرها، ادارات یا محله ها، همه نمونه بارزی از چنین سازمانهایی به شمار می آیند. بسیاری از این سازمانها موفق شده اند تا در تصمیمات و سیاستهای جهانی دخیل باشند و از حمایت گسترده مردم جهان بهره مند شوند.

بسیاری از این تشکیلات به مورد خاصی پرداخته اند و به مواردی چون حقوق بشر و محیط زیست پرداخته اند و تعدادی از آنها سازمانهایی شامل چندین زیرمجموعه و انجمن است.

بعضی ازکارهای اصلی سازمانهای غیرانتفاعی شامل فرستادن هیاتهای مذهبی، پزشکی یا آموزشی به مناطق محروم، تهیه و توزیع کمکهای مردمی در بین افراد نیازمند و در بسیاری از موارد رسیدگی به موقعیتهای غیر مترقبه ای (مانندآتش سوزی، شیوع بیماری و..) است که برای رسیدگی به آن دستورالعملی وجود ندارد یا مواردی که در آن مشکل ایجاد شده بزرگتر از حد پیش بینی شده بوده است (مانند طوفان سونامی).

Charity
از کودکان تحت سرپرستی یک خیریه در روسیه
سازمان غیر انتفاعی موفق
جان گاردنر(John Gardner)، متخصص و تئوریسین برجسته سازمانهای غیر انتفاعی، بهترین تشکیلات غیرانتفاعی را چنین توصیف کرده است: در بهترین سازمانها، هر ماموریت با سرپرست اجرایی آن، مجومعه ای تفکیک ناپذیر را به وجود می آورند. هر ماموریت، معنا، انگیزه و جهت سازمان را مشخص میکند. درواقع میزان همبستگی و یگانگی بین مدیران، بخشهای اجرایی و تمام افراد درگیر در این ماموریت است که کیفیت آنرا مشخص میکند.

بنا به نظر ادگار شین (Edgar Schein) نظریه پرداز مدیریت، ارتباط بین مدیریت و فرهنگ سازمان را، ارتباطی تعیین کننده است، چرا که یک مدیر باید بتواند فرهنگ کاری مبتنی بر بینش خود را ایجاد کرده، آنرا فصل بندی و مشخص کند و ناظر عملی شدن آن باشد. وجود یک مدیر شایسته در سازمانهای غیر انتفاعی بسیار مهم است زیرا آنها حرفها و نظریات را به عمل منتهی میکنند و در جامعه تغییر به وجود می آورند. این کار باعث میشود تا مردم بینند که زحمات آنها به نتیجه رسیده و به تغییراتی در جهت مثبت انجامیده است. مدیران خوب میدانند که باید بر روی "آینده" متمرکز شوند و هرگز با رسیدن به یک هدف، از کار نمی ایستند و به هدف دیگری چشم میدوزند.

انواع سازمانهای غیرانتفاعی
تشکیلات غیر انتفاعی معمولا به دو دسته کلی خدمات محدود(رسیدگی به نیازهای عده مشخص یا اعضای موسسه) و نا محدود(عمومی) تقسیم میشود و اشکال بسیاری دارد.

موسسات خیریه یا Charities
این موسسات به منظور جمع آوری کمکهای مالی، پزشکی و رسیدگی به خانواده ها و کودکان بی سرپرست، معلولین، سالمندان و مانند آن تشکیل میشوند. مانند صلیب سرخ، کمیته های امداد، ارتش رستگاری Salvation Army و ...

Charity
از گردهمایی های خیریه های مردمی
بنیادها یا Foundations
بنیادها، به منظور حمایت از هدفی خاص مانند عدالت اجتماعی، مبارزه با گرسنگی و فقر جهانی و مانند آن به وجود می آیند. معمولا موسس این بنیان ها فرد، خانواده یا شرکت ثروتمند و خوشنامی است که با استفاده از شهرت خود به جمع آوری کمکهای مادی و معنوی پرداخته و به همین طریق روشها و ارتباطات مناسبی برای تبلیغ اهداف خود ایجاد میکنند. مانند W.K. Kellogg Foundation ، Ford Foundation و Nobel Foundation.

سازمانهای حمایت و دفاع از حقوق اجتماعی یا Social Welfare or Advocacy Organizations
این سازمانها به منظور حمایت، تحقیق و بررسی مسایل مربوط به حقوق نژادی، مذهبی و مسائل اجتماعی مشابه به وجود آمده اند و خدمات خود را با استفاده از کمکهای مردمی اجرا مینمایند. مانند National Association for the Advancement of Colored People (NAACP)

انجمنهای حرفه ای/بازرگانی
این انجمنها به فعالیتهای حرفه ای و تخصصی در سطح ملی یا جهانی پرداخته و مخارج آن با حق عضویت اعضا و برگزاری برنامه های مختلف به دست می آید. اتاق بازرگانی جهانی Chamber of Commerce و انجمنهای پزشکی، American Medical Association، هنری مانند آسیفا (انجمن جهانی انیماتورها) از جمله چنین انجمنهایی هستند.

سازمانهای مذهبی
در طول تاریخ مامورین مذهبی با سفر به مناطق محروم و ایجاد یک پرستشگاه و ارائه کمکهای مادی و معنوی، به تبلیغ دین خود پرداخته اند. تشکیلات مذهبی علاوه بر برگذاری کلاسهای مذهبی و تعالیم دینی، به جمع آوری کمکهای مردمی برای کمک به مستندان، ایجاد و راه اندازی موسسات خیریه، مدارس، پرستش گاهها (اعم از کلیسا، مسجد و غیره)، راه اندازی بازارها و تهیه امکانات رفاهی برای عموم به خصوص پیروان مذهب خود میپردازند.
منبع.http://www.farya.com/id/494


کلمات کلیدی :

<   <<   6   7   8   9   10   >>   >