سریال بیگناهان
http://daneshname3.ParsiBlog.com/
ارائه ای از دانشنامه دوستداران حقیقت
احمد
امینی در ادامه فعالیتهایش در تلویزیون سریالی درباره ایدز ساخت که
ساختار خوب آن مورد توجه قرار گرفت. با همه اینها سریال «اولین شب آرامش»
را میتوان نقطه عطفی در زمینه سریالسازی احمد امینی دانست. این سریال با
داستانی منسجم و پرتعلیق، شخصیتپردازی بدیع البته در سیستم سریالسازی
کشور ما و بازیهای روان و خوب منتقدان، مخاطبان خاص و عموم مردم را
واداشت تا با اشتیاق به تماشای اولین شب آرامش بنشینند و آمار رضایتمندی
مخاطبان از این سریال را روز به روز افزایش دهند.
امینی در اولین شب آرامش چنان منسجم کار کرد که اگر بینندهای تماشای یک
قسمت از این سریال را از دست میداد، حتما برای دیدن قسمت بعد پرس و جو
میکرد چون میدانست بخش مهمی از قصه را از دست داده است و باید برای
ادامه آن اطلاعات خود را به روز کند.
این خصیصه از همان قسمت اول سریال اولین شب آرامش ذهن مخاطب را درگیر خود
میکرد و لازم نبود تا برای دیدن و پیگیری این سریال فرصت بیشتری بخواهد.
امینی با ساخت سریال اولین شب آرامش مخاطبان زیادی را به قلاب خود انداخت
به همین سبب زمانی که ساخت سریال بیگناهان را آغاز کرد، همه علاقهمندان
امینی این نوید را به خودشان دادند که در آیندهای نهچندان دور بار دیگر
شاهد سریالی خوب از شبکه 3 سیما خواهند بود، اما واقعیت این است که با
آغاز سریال بیگناهان، قلاب امینی نتوانست همه بینندگانی را که در انتظار
پخش این سریال بودند، حفظ کند و گروهی از آنان پراکنده شدند؛ چون احساس
کردند همان چند دقیقه اول سریال کافی بود تا آنها داستان تمام قسمت اول را
حدس بزنند.
آنها احساس کردند اگر بخشی از سریال بیگناهان را پیگیری نکنند، چیزی را
از دست نمیدهند. آنها متوجه شدند قرار نیست اتفاقات داستان چنان منسجم
باشد که ندیدن بخشی باعث شود مخاطب چیزی را از دست بدهد. در قسمت دوم چنگک
این قلاب شلتر شد چون داستان بدون اتفاق همچنان پیش میرفت و بیخودی کش
میآمد....
امینی مسلما به اصول ساخت یک سریال آشنایی کامل دارد و در شرایطی که
بهترین سریالهای دنیا با فرمت دیویدی در اختیار همگان است، او میداند
که زمان ساخت سریال با روش معرفی شخصیتها به روش کلاسیک که چندین قسمت
اول سریال را به خود اختصاص میدهند و باعث خستگی و ملال بیننده میشوند
به سر آمده است.
بیننده امروزی بیشتر تمایل دارد هر چه زودتر وارد اصل ماجرا شود و در دل
ماجراها غوطهور شود و به تدریج و با حفظ هیجان کافی با شخصیتها آشنا شود
و آنها را بشناسد، اما بیگناهان انگار قرار نیست که بیننده را دچار هیجان
واقعی کند. گویا برعکس قرار است از روش رایج سریالسازی استفاده کند و قصه
را بیدلیل آنقدر طولانی کند تا تایم یک قسمت از سریال پر شود. همین
دیدگاه باعث می شود در بخش سوم سریال جلال (داریوش فرهنگ) سوار بر ماشین
در جادهای خشک دیده شود که بیسخن در عقب ماشین نشسته است و مدام یک بخش
مبهم از گذشته را در ذهن خود مرور میکند.
این سکانس طولانی برای خستگی مخاطب کافی بود تا او در انتخاب خود برای
دیدن سریال بیگناهان تجدیدنظر کند. البته مشابه این سکانسها در سریال
بیگناهان کم نیستند که از میان آنها میتوان به سکانسهای مربوط به
مهرداد و لیلا اشاره کرد. دیالوگهای آنها گاهی چنان خستهکننده و بدون
هیچ اطلاعی میشود که باز هم این فکر به ذهن میرسد که قرار است تایم
سریال با داستانی محدود به 26 قسمت تبدیل شود.
یک قانون در نقد سریالهای تلویزیونی مدام به نویسنده گوشزد میکند که
هنوز برای قضاوت زود است. سریال تازه شروع شده است و تا انتهای راه زمان
زیادی باقی است، اما ور بدبینی این ضربالمثل را یادآوری میکند؛ سالی که
نکوست از بهارش پیداست. البته ور خوشبینی هنوز هم میگوید باید به امینی
اعتماد کرد، او کارش را بلد است، ولی واقعیت این است که این سریال تنها
ساخته و پرداخته امینی نیست. او فقط کارگردان است و در مقابل
تهیهکنندهای که هم نویسنده سریال است و هم آن را تدوین کرده، فقط یک
کارت دارد.
مشکل طولانی بودن بیدلیل بخشهای سریال بیگناهان، مشکل اساسی است که
گریبان بیشتر سریالهای تلویزیونی ما را گرفته است. گویا زمان و تعداد
قسمتهای سریال از داستانی که به مخاطب ارائه میشود مهمتر است. روزی به
یک کارگردان که اولین سریالش را برای تلویزیون کار کرده بود، گفتم چه خوب
است که شما کمفروشی نکردهاید. در پاسخ گفت: چون کار اولم بود و هنوز با
سیستم داستانی کوتاه برای سریالی بلند آشنا نشده بودم....
ارائه ای از دانشنامه دوستداران حقیقت
سریال بیگناهان
جام جم آنلاین: برای
کسانی که تلویزیون تنها سرگرمیشان نیست، انتخاب کار سختی است. این گونه
از مخاطبان برای دیدن یک برنامه یا فیلم و سریال نمایشی باید انگیزه کافی
داشته باشند تا وقت خود را برای تماشا و پیگیری برنامه یا فیلم مورد نظر
تنظیم کنند.
کسانی که تلویزیون تنها سرگرمیشان نیست، انتخاب کار سختی است. این گونه
از مخاطبان برای دیدن یک برنامه یا فیلم و سریال نمایشی باید انگیزه کافی
داشته باشند تا وقت خود را برای تماشا و پیگیری برنامه یا فیلم مورد نظر
تنظیم کنند.
اگر این گروه از مخاطبان سریال
«بیگناهان» را برای دیدن انتخاب کنند، مسلما جدیترین انگیزه آنان برای
این انتخاب در وهله اول نام سازنده آن یعنی احمد امینی است.
کارگردانی که علاقهمندان سینما با نام او در مجله فیلم به عنوان منتقد
آشنا شدهاند و در ادامه فیلمهایی چون سایههای هجوم، غریبانه، چتری برای
دو نفر و این زن حرف نمیزند را از او در سینما دیدند.
()
فیلمهایی که نشان دادند امینی هم در زمینه ساخت فیلمهای متفاوت و هم
فیلمهای گیشه تبحر دارد. امینی با ساخت مجموعه تلویزیونی «باران عشق»
نشان داد مدیوم تلویزیون را میشناسد و میداند چگونه داستان تعریف کند تا
درام و پیام اثر او به دام شعار زدگی نیفتد ، مخاطب را با خود همراه کند و
این حس را در او برانگیزد که رسانه و سازنده اثر به شعور او احترام
میگذارند و از اعتقادات او برای ساخت یک مجموعه نمایشی بهرهوری
سودجویانه نمیکنند.
احمد امینی در ادامه فعالیتهایش در تلویزیون سریالی درباره ایدز ساخت که
ساختار خوب آن مورد توجه قرار گرفت. با همه اینها سریال «اولین شب آرامش»
را میتوان نقطه عطفی در زمینه سریالسازی احمد امینی دانست. این سریال با
داستانی منسجم و پرتعلیق، شخصیتپردازی بدیع البته در سیستم سریالسازی
کشور ما و بازیهای روان و خوب منتقدان، مخاطبان خاص و عموم مردم را
واداشت تا با اشتیاق به تماشای اولین شب آرامش بنشینند و آمار رضایتمندی
مخاطبان از این سریال را روز به روز افزایش دهند.
«بیگناهان» را برای دیدن انتخاب کنند، مسلما جدیترین انگیزه آنان برای
این انتخاب در وهله اول نام سازنده آن یعنی احمد امینی است.
کارگردانی که علاقهمندان سینما با نام او در مجله فیلم به عنوان منتقد
آشنا شدهاند و در ادامه فیلمهایی چون سایههای هجوم، غریبانه، چتری برای
دو نفر و این زن حرف نمیزند را از او در سینما دیدند.
()
فیلمهایی که نشان دادند امینی هم در زمینه ساخت فیلمهای متفاوت و هم
فیلمهای گیشه تبحر دارد. امینی با ساخت مجموعه تلویزیونی «باران عشق»
نشان داد مدیوم تلویزیون را میشناسد و میداند چگونه داستان تعریف کند تا
درام و پیام اثر او به دام شعار زدگی نیفتد ، مخاطب را با خود همراه کند و
این حس را در او برانگیزد که رسانه و سازنده اثر به شعور او احترام
میگذارند و از اعتقادات او برای ساخت یک مجموعه نمایشی بهرهوری
سودجویانه نمیکنند.
احمد امینی در ادامه فعالیتهایش در تلویزیون سریالی درباره ایدز ساخت که
ساختار خوب آن مورد توجه قرار گرفت. با همه اینها سریال «اولین شب آرامش»
را میتوان نقطه عطفی در زمینه سریالسازی احمد امینی دانست. این سریال با
داستانی منسجم و پرتعلیق، شخصیتپردازی بدیع البته در سیستم سریالسازی
کشور ما و بازیهای روان و خوب منتقدان، مخاطبان خاص و عموم مردم را
واداشت تا با اشتیاق به تماشای اولین شب آرامش بنشینند و آمار رضایتمندی
مخاطبان از این سریال را روز به روز افزایش دهند.
احمد
امینی در ادامه فعالیتهایش در تلویزیون سریالی درباره ایدز ساخت که
ساختار خوب آن مورد توجه قرار گرفت. با همه اینها سریال «اولین شب آرامش»
را میتوان نقطه عطفی در زمینه سریالسازی احمد امینی دانست. این سریال با
داستانی منسجم و پرتعلیق، شخصیتپردازی بدیع البته در سیستم سریالسازی
کشور ما و بازیهای روان و خوب منتقدان، مخاطبان خاص و عموم مردم را
واداشت تا با اشتیاق به تماشای اولین شب آرامش بنشینند و آمار رضایتمندی
مخاطبان از این سریال را روز به روز افزایش دهند.
امینی در اولین شب آرامش چنان منسجم کار کرد که اگر بینندهای تماشای یک
قسمت از این سریال را از دست میداد، حتما برای دیدن قسمت بعد پرس و جو
میکرد چون میدانست بخش مهمی از قصه را از دست داده است و باید برای
ادامه آن اطلاعات خود را به روز کند.
این خصیصه از همان قسمت اول سریال اولین شب آرامش ذهن مخاطب را درگیر خود
میکرد و لازم نبود تا برای دیدن و پیگیری این سریال فرصت بیشتری بخواهد.
امینی با ساخت سریال اولین شب آرامش مخاطبان زیادی را به قلاب خود انداخت
به همین سبب زمانی که ساخت سریال بیگناهان را آغاز کرد، همه علاقهمندان
امینی این نوید را به خودشان دادند که در آیندهای نهچندان دور بار دیگر
شاهد سریالی خوب از شبکه 3 سیما خواهند بود، اما واقعیت این است که با
آغاز سریال بیگناهان، قلاب امینی نتوانست همه بینندگانی را که در انتظار
پخش این سریال بودند، حفظ کند و گروهی از آنان پراکنده شدند؛ چون احساس
کردند همان چند دقیقه اول سریال کافی بود تا آنها داستان تمام قسمت اول را
حدس بزنند.
آنها احساس کردند اگر بخشی از سریال بیگناهان را پیگیری نکنند، چیزی را
از دست نمیدهند. آنها متوجه شدند قرار نیست اتفاقات داستان چنان منسجم
باشد که ندیدن بخشی باعث شود مخاطب چیزی را از دست بدهد. در قسمت دوم چنگک
این قلاب شلتر شد چون داستان بدون اتفاق همچنان پیش میرفت و بیخودی کش
میآمد....
امینی مسلما به اصول ساخت یک سریال آشنایی کامل دارد و در شرایطی که
بهترین سریالهای دنیا با فرمت دیویدی در اختیار همگان است، او میداند
که زمان ساخت سریال با روش معرفی شخصیتها به روش کلاسیک که چندین قسمت
اول سریال را به خود اختصاص میدهند و باعث خستگی و ملال بیننده میشوند
به سر آمده است.
بیننده امروزی بیشتر تمایل دارد هر چه زودتر وارد اصل ماجرا شود و در دل
ماجراها غوطهور شود و به تدریج و با حفظ هیجان کافی با شخصیتها آشنا شود
و آنها را بشناسد، اما بیگناهان انگار قرار نیست که بیننده را دچار هیجان
واقعی کند. گویا برعکس قرار است از روش رایج سریالسازی استفاده کند و قصه
را بیدلیل آنقدر طولانی کند تا تایم یک قسمت از سریال پر شود. همین
دیدگاه باعث می شود در بخش سوم سریال جلال (داریوش فرهنگ) سوار بر ماشین
در جادهای خشک دیده شود که بیسخن در عقب ماشین نشسته است و مدام یک بخش
مبهم از گذشته را در ذهن خود مرور میکند.
این سکانس طولانی برای خستگی مخاطب کافی بود تا او در انتخاب خود برای
دیدن سریال بیگناهان تجدیدنظر کند. البته مشابه این سکانسها در سریال
بیگناهان کم نیستند که از میان آنها میتوان به سکانسهای مربوط به
مهرداد و لیلا اشاره کرد. دیالوگهای آنها گاهی چنان خستهکننده و بدون
هیچ اطلاعی میشود که باز هم این فکر به ذهن میرسد که قرار است تایم
سریال با داستانی محدود به 26 قسمت تبدیل شود.
یک قانون در نقد سریالهای تلویزیونی مدام به نویسنده گوشزد میکند که
هنوز برای قضاوت زود است. سریال تازه شروع شده است و تا انتهای راه زمان
زیادی باقی است، اما ور بدبینی این ضربالمثل را یادآوری میکند؛ سالی که
نکوست از بهارش پیداست. البته ور خوشبینی هنوز هم میگوید باید به امینی
اعتماد کرد، او کارش را بلد است، ولی واقعیت این است که این سریال تنها
ساخته و پرداخته امینی نیست. او فقط کارگردان است و در مقابل
تهیهکنندهای که هم نویسنده سریال است و هم آن را تدوین کرده، فقط یک
کارت دارد.
مشکل طولانی بودن بیدلیل بخشهای سریال بیگناهان، مشکل اساسی است که
گریبان بیشتر سریالهای تلویزیونی ما را گرفته است. گویا زمان و تعداد
قسمتهای سریال از داستانی که به مخاطب ارائه میشود مهمتر است. روزی به
یک کارگردان که اولین سریالش را برای تلویزیون کار کرده بود، گفتم چه خوب
است که شما کمفروشی نکردهاید. در پاسخ گفت: چون کار اولم بود و هنوز با
سیستم داستانی کوتاه برای سریالی بلند آشنا نشده بودم....
کلمات کلیدی : کلکسیون عکس، عکس، عکس بازیگران، گالری تصاویر بازیگران، سینما، عکس سریال وفیلم، عکس های بازیگران