مرد عنکبوتی،قهرمانی بادکنکی است! - دانشنامه دوستداران حقیقت

مرد عنکبوتی،قهرمانی بادکنکی است!

ارسال‌کننده : دانش دوست در : 87/12/2 9:5 صبح

مطالعه مسائل مربوط به فرهنگ
عامه، موضوعی است که به دقت مورد بررسی نظریه پردازان معاصر، قرار گرفته
است. به طوریکه آنرا به موضوعی قابل تامل تبدیل کرده است. آنچه در این
میان از اهمیتی دو چندان برخوردار است، مساله افزایش روز افزون تاثیر
فرهنگ عامه در رابطه با رسانه های جمعی می باشد.مسلما چنین تاثیراتی در
تمامی جوامع از

مرد عنکبوتی

 اهمیت
خاصی برخوردار است.چرا که رسانه و فیلم به مردم جهت می دهد،خواسته های
جدید برای آنها تولید می کند و به دستکاری جهان بینی و نگرش های فرهنگی و
اعتقادی آنها می پردازد.

گستردگی وسایل ارتباط جمعی در جهان
بصورتی است که در واقع سرتاسر کره زمین را تحت پوشش خود قرار داده است و
افزایش روزافزون آن ها و همچنین تاثیرگذاری آن ها بر افکار عمومی جهانیان،
امروزه به شکل بارزی خودنمایی می کند.
عنصر رسانه عنصری بسیار
قدرتمند است که کارکرد آن در تمامی زمینه ها به اثبات رسیده است و این در
حالی است که هیچ گروه، قوم و جنبشی همچون صهیونیسم بین الملل از آن بعنوان
مهمترین ابزار اثبات خود استفاده نکرده است. در این میان آثار سینمایی
تولید شده توسط کمپانی هالیوود، جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده و
نقش مهمی را در راستای ترویج و اثبات ایدئولوژی صهیونیسم داشته است.این
مقاله با هدف بررسی و تحلیل محتوای مجموعه فیلم های "مرد عنکبوتی" به
نگارش درآمده است.

در حقیقت حدود 90 درصد سینمای آمریکا یا همان
هالیوود یهودی ـ صهیونیستی است. با کندوکاو در محصولات سینمای هالیوود می
توان به این مهم پی برد که صاحبان صنعت سینما در آمریکا که همانا صهیونیست
ها هستند از یک سو درصدد ترویج هر چه بیشتر افکار و اعتقادات خاص خود
هستند و در این راستا از پیشرفته ترین و اثرگذارترین ابزارهای بصری همچون
فیلم های سینمایی بهره می برند تا روز به روز جایگاه مستحکم تری برای خویش
بسازند.

مدرنیته
امروز شرایطی ایجاد کرده تا مردم جهان از لحاظ روحی و روانی نیازمند به
شخصیتی رویین تن و فرا مادی باشند تا رویاها و تصوراتشان را تحقق بخشد

مرد عنکبوتی کیست؟

مرد
عنکبوتی (3) به کارگردانی "سم ریمی" و با بازی"تابی مگوایر" در ژانری
حادثه‌ای، اوایل سال 2007 اکران شد. داستان فیلم ادامه‌ای بر دو قسمت قبلی
است که از موفقیت بسیار خوبی در گیشه‌ها برخوردار است.

اولین قسمت
از مرد عنکبوتی در سال 2001 و دومین آن در سال 2003 ساخته شد که هر دو
قسمت آن به عنوان پر فروش‌ترین و محبوب‌ترین فیلم‌ها انتخاب شدند.

به
گزارش خبرگزاری رویترز، مرد عنکبوتی 3، با 500 میلیون دلار هزینه،
پرخرج‌ترین فیلم تاریخ سینماست.اما استودیو می‌گوید که هزینه فیلم زیر 300
میلیون دلار بوده که با این وجود هم فیلم فوق‌العاده پرخرجی بوده است.
استودیو فیلم را به گونه خاصی پخش کرده و پیش از اکران آن در چهارم می، در
سینماهای آمریکا، آسیا و اروپا آن را دیده‌اند. فیلم در پخش جهانی
رکوردهای فروش را جابجا کرده و از دو فیلم قبلی مجموعه بیشتر هم فروخته
است. این اولین تولید پرخرج سینمای آمریکا در سال 2007بوده است که
می‌گویند با وجود فیلم‌های پرفروش زیادی که موفقیت‌شان حتمی بود، آن سال
رکورد فروش در گیشه‌ها را جابجا کرد و پرسودترین فیلم سال در تاریخ
هالیوود شد.

دردهه 1930 یعنی همان زمان که آمریکا با بحران اقتصادی شدیدی دست و پنجه نرم می کرد ، این نیاز احساس گردید که آمریکاییان به
لحاظ روانی احتیاج به وجود شخصیتی فوق قهرمان دارند تا در سایه تصور و
خیال آن ، آرامشی ولو موقتی بیابند.  اینچنین بود که در سال 1933 شخصیت
"سوپرمن" به صورت داستان مصور (کمیک استریپ) توسط "جری سیگل" و "جو شوستر"
خلق شد.

مرد عنکبوتی

از
4 ماه مه 2007 بازهم تصاویر قهرمان افسانه ای  دیگری بر پرده سینماها رفت
تا تماشاگر عام امروز جامعه آمریکا در بیش از 4000 سالن سینما به تماشای
آن بنشیند و همه آرزوهایش را در وجود آن قهرمان سرخ و آبی پوش ببیند (همان
رنگ های پرچم آمریکا)که از در و دیوارها مثل آب خوردن بالا می رود ،
تارهای عنکبوتی اش را همچون رشته های طناب به گوشه و کنار ساختمان های
مرتفع گیر می دهد و بوسیله آنها از این سو به آن سو می پرد تا با قدرت
شگفت آورش ، دشمنان جامعه انسانی که خبیث و بدجنس و طماع هستند را نابود
سازد. در مقابل همه این قهرمان بازی ها ، پلیس و نیروهای نظامی نظاره گر
آرتیست بازی هایش ، تنها برایش دست می زنند و هورا می کشند! یادش بخیر !
یک زمانی این نیروهای نظامی  و امنیتی کلان شهرهای آمریکا مثل نیویورک ،
در مقابل کینگ کنگ و گودزیلا و دایناسورهای سرزمین گمشده و بیگانه های
فضایی و امثال آن ، لااقل از خود عکس العملی نشان می دادند و با تانک و
توپ و هواپیما به جنگ با هیولاهای زمینی و فرازمینی می رفتند، ولی گویا
امروز دیگر همه چیز را برعهده سوپرقهرمانان خیالی گذارده اند!! اگرچه این
تنها اسپایدرمن  نیست که چنین ماموریت های خطیری را انجام می دهد. سوپرقهرمان
های دیگری هم هستند مثل "بت من" و "سوپر من" و 4 شگفت انگیز و لاک پشت های
نینجا و ...که هر از گاه از داخل سوراخی بیرون می آیند و کمی از استرس و
اضطراب مردم آمریکا را کاهش می دهند ، ولواینکه  برروی پرده سینما ، به
آنها اطمینان خاطر دهند تا  نگران و هراسان نباشند که هیچ دشمنی برروی کره
خاکی یا در اعماق فضا نمی تواند آنها را اذیت کند ، چراکه این
سوپرقهرمانان حضور دارند و سر بزنگاه به دادشان خواهند رسید!!!

گستردگی
وسایل ارتباط جمعی در جهان بصورتی است که در واقع سرتاسر کره زمین را تحت
پوشش خود قرار داده است و افزایش روزافزون آن ها و همچنین تاثیرگذاری آن
ها بر افکار عمومی جهانیان، امروزه به شکل بارزی خودنمایی می کند

اگرچه
سام ریمی در اسپایدر من 3 ، سعی داشته تا جلوه تازه ای از این سوپرقهرمان
ارائه نماید و یکی از بدمن های قصه را به سیاق  دکتر جکیل و مستر هاید ،
درون وجه منفی خود پیتر پارکر قرار دهد ( درونی که توسط ماده ای خارجی از
ورای کره زمین آلوده می شود) اما همچنان وی در گیر سوپرقهرمان بازی هایش
است ، این بار با محکومی که از زندان گریخته (و حتما جامعه آمریکا را
ناامن ساخته!) و از قضا عامل اصلی قتل ناخواسته عموی پیتر هم هست و اتفاقا
در اثر یک آزمایش سری (شاید در جایی مثل گوانتانامو!)هم به موجودی شنی بدل
می شود!! اسپایدرمن هم بر پس زمینه ای از پرچم آمریکا(لابد برای اینکه
تماشاگر پرت هم شیر فهم شود !!)  ، این بار با کمک دوست / دشمن قدیمی اش ،
هری آزبرن ، به جنگ وی می رود. ضمن اینکه پیام هایی از جنس صلح طلبی و
بخشش هم در فیلم گنجانده شده است!!! نکته جالب آن که درون منفی یا مستر
هایدی پیتر پارکر با نماد لباس سیاه و سر و وضع رپ گونه مشخص می گردد!(و
این رپ شدن که به راک رقصیدن هم می انجامد!! بسیار مضحک  از کار درآمده)

 در
اسپایدر من 3  ، موضوع دشمن موهوم و خیالی ( و این بار بسیار موهوم تر) و
ترس از آن به مخاطب القاء می شود و اینکه جامعه به شدت به امثال اسپایدرمن
نیاز دارد. از همین روست که این فیلم همچنان مورد استقبال واقع شده و
چندین  هفته بر صدر جدول پرفروش های آخر هفته آمریکا می نشینند.

مرد عنکبوتی

آری!داستان
مرد عنکبوتی داستان رویاروی ارزش ها و ضد ارزش هاست.رویارویی نیک و بد،
نیروهای خیر و شر و ظلم و عدالت. مدرنیته امروز شرایطی ایجاد کرده تا مردم
جهان از لحاظ روحی و روانی نیازمند به شخصیتی رویین تن و فرا مادی باشند
تا رویاها و تصوراتشان را تحقق بخشد.مرد عنکبوتی قهرمانی بی نظیر است که
به دنبال ستاندن حق مردم است. او دوستدار مردم است و عدالت را می پرستد.او
در جستجوی ریشه کن کردن ظلم به هر خطری تن می دهد و در نهایت همیشه بر
باطل پیروز است و به این ترتیب جایگاه ویژه ای در دل مخاطبانش ایجاد
میکند.او شبیه به یک منجی است که همگان تشنه حضور او هستند.قدرتی مافوق
تصور دارد و این اطمینان را به دوستدارانش میدهد که بر هر نیروی شری غلبه
کند.به این ترتیب در اذهان جهانیان خود را تثبیت میکند. هرچند که موج
دوستداران مرد عنکبوتی از جامعه امریکا آغاز می شود،اما این موج به جامعه
مسلمان ایرانی هم می رسد و محبوب قلب کودکان و نوجوانان ایرانی میشود.به
طوریکه لباس او را بر تن می کنند و برای داشتن عروسک مرد عنکبوتی لحظه
شماری می کنند و منتظر رسیدن فیلم ها و سی دی های آن در بازار هستند و
ساعتها با بازی کامپیوتری آن مشغول هستند.

بهتر است هرگز فراموش
نکنیم که تصویر حقیقی جهان چیزی نیست جز مبارزه میان دو نیرو که یکی قدرت
های استکباری با همه ترفندهای اقتصادی و سیاسی و فرهنگی است که مجهز به
شبکه وسیع وسایل ارتباط جمعی است با در دسترس داشتن ابژه های جذابو مسرت
بخشی همچون سینما،و اما نیروی دوم شامل توده های عظیم چند میلیاردی
انسانهاست که در سرتاسر کره زمین حضور دارند.چاره ای نیست جز آگاهی بخشی و
شفاف سازی این مسیر پر پیچ و خم و اندیشیدن چاره ای برای ایستادگی در
برابر این موج عظیم و قدرتمند.

فاطمه ناظم زاده/گروه جامعه و سیاست

منابع:

مقدمه ای بر نظریات فرهنگ عامه.دومینیک استریناتی.ترجمه ثریا پاک نظر

امپراتوری رسانه در اختیار صهیونیسم . روزنامه - جمهوری اسلامی

گروه تحقیقات و مطالعات شهید آوینی

دانشنامه آزاد ویکی پدیا

منبع.موسسه تبیان




کلمات کلیدی : سینما