نخستین گفت و گوی اسلام شیعی و شینتوئیزم در ژاپن برگزار شد - دانشنامه دوستداران حقیقت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نخستین گفت و گوی اسلام شیعی و شینتوئیزم در ژاپن برگزار شد

ارسال‌کننده : دانش دوست در : 88/6/6 7:4 عصر


نخستین گفت و گوی اسلام شیعی و شینتوئیزم در ژاپن برگزار شد

دکتر "عبدالرحیم گواهی" عضو شورای سیاست گذاری ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این نشست ضمن قدردانی از طرف ژاپنی برای برگزاری این نشست، گفت: این مذاکرات برای ایران و ژاپن و آینده بسیار سودمند و سازنده خواهد بود.

به گفته گواهی، برگزاری و تداوم چنین نشستهایی میان جمهوری اسلامی ایران و ژاپن می تواند در آینده روابط فرهنگی دو کشور نیز نقش بسیار موثری به دنبال داشته باشد.

وی با بیان این که بر اساس اسناد موجود در کتب ایران و ژاپن، این دو کشور در غرب و شرق آسیا دارای دو تمدن بزرگ و باستانی هستند، افزود: هم اینک در موزه‏های نارا و موزه سلطنتی ژاپن اقلام فرهنگی قدیمی ایران برای علاقه مندان به نمایش گذاشته شده است.

نامبرده اضافه کرد: ایران و ژاپن از نظر روابط دیرینه فرهنگی نیز در بسیاری از داستانهای مردمی و عامیانه خود ریشه‏های مشترک دارند و معلوم است که از این دیدگاه نیز دو کشور دارای نزدیکی زیادی بوده اند.

وی گفت: به رغم آن که دو کشور راجع به سابقه تاریخی و تمدنی یکدیگر اطلاع دارند اما در مورد فرهنگ معاصر، ما فکر می کنیم که فرهنگ معاصر ژاپن را از دوران میجی و ژاپن قبل و بعد از جنگ می شناسیم اما مطمئن نیستیم که فرهنگ معاصر ایران بخصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کشورمان که یک فرهنگ غنی دینی شیعی است، در ژاپن بخوبی شناخته شده باشد و وظیفه ما شناساندن این فرهنگ غنی ایرانی است.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در ژاپن در ادامه افزود: بعد از انقلاب اسلامی در ایران، بسیاری از قدرتهای غربی سعی کردند که اهداف این انقلاب را برای جهانیان بد جلوه دهند و نگذارند که مردم دنیا بدانند که ایرانیان چه می گویند، خواستار چه هستند و هدف ما از وقوع انقلاب در ایران چیست؟

گواهی افزود: انقلاب اسلامی در ایران با این هدف صورت گرفت که ملت ما خواستار استقلال و آزادی بودند و تمایل داشتند که خود برای کشورشان تصمیم بگیرند نه دیگران.

وی در ادامه از اعضای سازمان شینتویی جینجا هونچو ژاپن برای سفر به ایران و دیدار از مراکز دینی و مذهبی کشورمان دعوت کرد که با استقبال طرف ژاپنی روبرو شد.

" آکائو اینا" مدیر بخش بین الملل سازمان جینجا هونچو در این دیدار ضمن خیرمقدم به هیات ایرانی به سابقه تاسیس این سازمان مذهبی و جایگاه آن در ژاپن اشاره کرد و افزود: سازمان جینجا هونچو یک نهاد مذهبی ژاپنی است که در چارچوب و در قالب قانون اساسی ژاپن فعالیت می کند.

اینا، اضافه کرد: این نهاد مذهبی حدود 80 هزار معبد شینتو جینجا را در 47 استان ژاپن تحت نظارت دارد و یکی از نقشهای این سازمان که دارای حدود 22 هزار روحانی شینتویی می باشد، تربیت و آموزش این روحانیون و تبلیغ آموزه‏های شینتو و اجرای مراسم مختلف مذهبی و ارتباط با مردم است.

در این دیدار دکتر گواهی آخرین کتاب را که در خصوص شینتوئیزم است و در ایران به چاپ رسیده است، به کتابخانه سازمان جینجا هونچو اهدا کرد.

اعضای سازمان جینجا هونچو ژاپن در این نشست سووالاتی را در ارتباط با دین اسلام و مذهب شیعی از هیات ایرانی مطرح کردند که اعضای این هیات متشکل از دکتر گواهی، دکتر رسول رسولی پور رییس مرکز گفت و گوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دکتر علیمردی معاون دانشگاه ادیان و حجت الاسلام والمسلمین "ابراهیم ساوادا" از روحانیون شیعی ژاپنی به آنها پاسخ دادند.

منبع: ایرنا



کلمات کلیدی :